Friday, September 4, 2009

BUKAN H1N1!!!
















Kirana tak sihat sejak hari Ahad yg lepas. Batuk sikit2 je. Makan je ubat batuk yg ada kat umah. Hari Isnin mula sakit dada.... nak sorak kn 'merdeka' pun tak mampu. Rehat je kat umah. Hari Selasa semakin sakit dn batuk2 yg kerap. Kirana dh imagine dh muka 'si bulat gempal'. So Kirana pn cepat2 pegi klinik. Doktor kata bukan H1N1. Fuhhhhhh.... legaaaaa!

"Ni tanda2 nak gastrik ni. Sakit naik ke dada dulu." kata doktor mcm tau2 je. "Issshhhh... gatal la pulak penyakit nih. Leh ke naik ke dada dulu? Chissss..."

Pastu doktor bagi ubat2 dan SICK LEAVE utk hari Rabu. Lepas buka puasa baru makan ubat. Adoiiii.... doktor ni nak mgubat ke mbunuh? Beberapa jam lepas makan ubat gastrik, maka timbul lah rasa tajam dan panas pada ulu hati. Makan ubat batuk bagi tido.

Bila bangun sahur, the first thing... Kirana muntah. Lepas sahur pun muntah lagi sekali. Pukul 8 pagi, muntah utk kali ke 3. Dung...dung...dung! Pecah la puasa yg cuba dipertahankan dari sahur tadi. Terus makan ubat dan makan2 ape yg patut. Maklum la dh pecah puasa!!! Isshhhhh... bila lak nak ganti nanti.

Tapi penangan ubat tu, Kirana dah OK. Sambung balik puasa hari ni. Alhamdullillah...

24 comments:

SEN said...

jaga dirik bebait..boh suk gilak main hujan..

ONE ZABA said...

Boleh bukak farmasi tu kalau tak habis makan obat.

ikan emas said...

Syukur dah sihat.Jaga makan lps ni.

Ikan emas dah rasa peglaman mcm kes ni.Alhamdullilah ms bln posa ni ok bbaik jer.

am-rie said...

alhamdulillah...banyak juak ubat kitak diberik leh doktor..

kirana said...

Sen,
Men ujan ya la best. Masa kecik2 marek asal ujan jak terus berekot ke padang sik jauh dari rumah. Main slide kat rumput padang ya. Pulang rumah kenak rotan leh mak. Padan muka!

OneZaba,
Tu la pasal. Tengok la nanti, Kirana sihat ke, beg biru tu yg sihat.

IkanEmas,
Posa2 yg lepas tak penah kene gastrik nih. Tahun ni plak tkene. Nasib leee...

Amrie,
Byk la ya. Pakei standby juak katanya. Standby ka, nambah duit kita mbayar. Ubat deman pun diberik juak. Maka sik demam.

Adzma said...

Salam. Alhamdulillah kitak chat. Yalah coba....aan dailog Dlm crita Pendekar Bujang Lapok. Take care.

imanshah said...

Alhamdulillah, kita ni kalau dah usia dah meningkat kena jaga kesihatan..cewah bagi nasihat plak..huhu

piNky LuCiA said...

teruk jugak gastrik kirana.. jg diri lek lok.. bulan pose ni.. jgn lupa sahur.. :)

cikin said...

alhamdulillah.. dh okey..;) jaga kesihatan tau..:)

cik lubakpink said...

smoga cpat smbuh..
mkan ubt jgn xmkn lax...
hehe~

arsaili said...

salam..yalah mala pegi bazar ramadhan kat satok kali nak..ya la sampei demam...

naqiubex said...

Saya pun demam juga.. tapi dah sembuh da...
Moga dicepatkan sembuhnya.. amin!

Prof Azie said...

Selalunya ubat gastrik tu x boleh makan waktu perut kosong..husband saya pun akan muntah bila makan ubat tu...

Uncle Lee said...

Hi Kirana, regret you not feeling good.
If you in town, pop into a Chinese medicine store and ask for this herbal tea drink called, 'Hor yan hor'.
Sounds like Tarzan calling his elephants, ha ha.

Anyway, its a tea drink, made in Ipoh, Perak....drink two when hot, or when coughing.
Its also good to drink when your batteries running low...but not too sure if will help those with heart problems, the romance ones, ha ha.

Its cheap, check it out. Did recommend to a blogger lady whose kids coughing. She tried it and it helped.
Wishing you a speedy recovery, Lee.

amiena said...

alhamdulillah...mien nie dah sebulan asma tak baik2

s@yangh@sni said...

dah sihat ke???
harap2 semua nyer baik2 jer..

jaga kesihatan..

alang said...

Moga sis sentiasa sehat selalu ya. Almaklum la, skrang cuaca tak menentu, dengan jerebunya lagi.

pulasperut said...

salam jalan2..

kirana said...

Adzma,
Cobaan lah ya. Sik penah juak kenak gastrik bulan2 posa yg lepas2.

Cikgu Iman,
Usia meningkat dan tahap kesihatan menurun, kan?

PinkyLucia,
Sahur dh, bukak posa tak yah citer lagi la... tapi tetap kene gastrik gak!

Cikin,
Thanks...

Cik Lubakpink,
Ubat dh habis tapi gastrik tak habih2 lagi nih.

Arsaili,
Dah nok raya dah, lom gik kmk sampei ke pasar ramadan di satok. Kmk takat di matang jaya tok jak. Sik suka bersesak2...

Naqiubex,
Alhamdullillah... thanks!

Prof Azie,
Kirana slalu makan ubat gastrik nih lepas bsahur. Tapi bila pukul 10 pagi gitu, muntah2... mgkin jgak perut agak kosong.

Uncle Lee,
Thanks for the suggestion. I'll try the tea.

Amiena,
Asma lagi la kene jaga betol2 tau. Lebih2 lagi keadaan bjerebu nih.

SayangHasni,
Thanks... selamat bpuasa.

Alang,
Gitu la nampaknya... Akak pun belom lama baru sembuh dari batuk2.

PulasPerut,
Wahhhh... lama nyer ko tak dtg jenguk2 akak nih. Patut le perut akak nih asyik memulas2 je.

alang said...

erk. Bukan taknak jemput. Tapi saya pun dijemput.hehe. Btw meh le ke umah saya time raya nanti. Bleh rasa makanan utara semenanjung. :D

kirana said...

Uihhh... raya ke semenanjung, naik belon!

Ala... ko la dtg umah akak raya nih, nanti akak bagi duit raya. Meh...

Muhammad faiz mahayudin said...

tunggu ape yang ingin di lakukan lai oleh pengikut sweeping

kirana said...

Muhd. Faiz Mahayudin,
Kalo kita nk buat sweeping lama dh boley buat. Tapi kita ni kn rakyat yg cukup btimbang rasa. Org nk cari rezeki di negara kita, bior lee... kesiannnn!!!

Anonymous said...

[url=http://www.k2blacksmoke.com]K2 Black Smoke[/url].
k2 affects the cannabanoids in the brain in the exact same way that marijuana does,
that's what makes this stuff synthetic marijuana. it acts almost exactly like bud,
that's the whole idea. I know it's worth every penny, you have to try this stuff out.
You won't be disatisfied with this place [url=http://www.k2blacksmoke.com]K2 Smoke[/url]. Been
ordering from them for a long time and they're shipping and billing is VERY discrete. Try it out today!