Saturday, August 29, 2009

SELAMATKAN MEREKA
















Petikan dari www.geocities.com (pinjam jap utk tujuan memanjangkan maklumat).

SKRANG NIH BYK ISU DAN KES BKAITAN POLITIK YG AMAT MYEDIHKAN KITA. POLITIK SUDAH KOTOR... SEMUANYA AKIBAT PHD (PERASAAN HASAD DENGKI).

Perasaan hasad dengki (PHD) adlh harapan utk mdapat kbaikan atau klebihan sprti yg dmiliki oleh org lain dn keinginan utk mlihat kjatuhan mereka.

Firman Allah yg bbunyi; “Jikalau kamu semua mdapatkn kbaikan, maka hal itu tdk myelesakan hati mereka, dn jika kamu semua mdapat kmudaratan, maka mereka pun bgembira dsebabkan kmudaratan tsebut.” (Surah al-Imran: 120)

PHD yg mluap2, akan mnimbulkan rasa dendam di dlm diri seseorang dn myebabkan seseorang bleh btindak tnpa rasional yg boleh myebabkan pyesalan yg tiada ksudahan. Hasad dengki jga mdorong seseorang utk mlakukan perkara2 yg sesat.

PHD wujud di dlm hati manusia yg mpunyai rasa pmusuhan dan kbencian. Orang yg brada dlm lgkungan ini sdah pasti tdk gemar utk myumbang kbajikan kpd org lain ataupn mdengar kbahagiaan yg dmiliki oleh saudaranya (seislam).

PHD jga lahir dsebabkan mrasa dirinya brada dlm kdudukan yg lbih tinggi dn mulia bbanding org lain. Apabila dia mlihat keadaan org lain yg mpunyai kbaikan atau klebihan yg tdk dmilikinya, dia mjadi rasa tcabar.

Org yg mdah mrasa iri hati thadap org lain biasanya amat myukai kdudukan sbagai pemimpin atau ketua. Dia tidak mahu ada org lain yg dpt myainginya. Org2 sbegini sdh pasti tdk mrasa snang apabila mlihat ada org yg lbih bwibawa dn bpengaruh drpd nya.

PHD mrupakan sifat yg boleh mberikan kesan buruk kpd diri pgamalnya. Sekurang2 tdpt 8 kesan buruk yg bleh timbul akibat dri PHD ini;

1) Mgakibatkn thapusnya amalan baik yg pernah dlakukan oleh seseorang.

2) Mdorong diri seseorang utk mbuat kmungkaran dan pderhakaan thadap Allah. Contohnya, mluahkn perasaan itu dlm bntuk umpatan (ghibah), bkata bohong, mcaci dan mburuk2kn seseorang.

3) Myebabkn seseorang itu khilangan syarat utk menerima syafa’at pda hari kiamat.

4) Mrupakn sifat yg mnempah dosa, maka tntulah ia akan myebabkn pgamalnya akan dhumbankan ke dlm neraka sekiranya dia tdk btaubat.

5) Myebabkn seseorang itu bleh mlakukan pkara yg bleh mmudaratkn org lain.

6) Myebabkn ksusahan dn ksulitan kpd pmiliknya. Org yg mmiliki sifat ini tdk prnah mrasa selesa dn tenang dgn keadaan dirinya sendiri krna hnya mmikirkn klebihan dn kbaikan org2 lain serta mrasakn dirinya jga wajar utk mmiliki klebihan tsebut.

7) Mghalang pintu hatinya drpda mmahami ttg ilmu2 agama dn perkara2 mgenai hukum hakam.

8) Sntsa thalang dri mdpt kbaikan dn keuntungan, bahkan dia mguntungkn musuh2nya. “Org yg bhasad itu tdk akan mnuai hasil keuntungan.” Mlah krugian yg perlu dtanggung amat besar nilainya.

Kesimpulannya, ilmu dn takwa adlh senjata sbenar yg dpt mlawan PHD. "Sebaik-baik umat manusia adalah yang paling bertakwa kepada Allah. Kerana PHD hnya akan myebabkn krugian kpd org yg mmilikinya serta dia akan tpinggir dri hidup bmasyarakat, mpunyai perasaan yg sntsa tdk aman dn akan myebabknnya mlakukn perkara2 yg lbih keji. Umat Islam akn mjadi tdk bsatu dn tdk akan mjadi sebuah umat yg kuat dan scara kseluruhannya akan rugi.

MINTAK2 DJAUHKAN KIRANA DRI PHD NIH! KIRANA ENJOY KHIDUPAN TNPA PERLU MRASA IRI HATI DN DENGKI DGN APA YG ORG LAIN ADA. CONTOHNYA... ARI TU JIRAN KIRANA BELI SOFA DN LANGSIR BARU UTK HARI RAYA YG BAKAL TIBA. ELEHHHH... SUKATI DIA LA NK BELI, KAN? DUIT DIA, BUKAN DUIT KIRANA. LEN LE KALO DIA MINTAK DUIT KIRANA PLAK. BARU LEH KENE SEBIJIK!!!

SESETENGAH ORG TUH, APA YG ORG ADA, DIA PONG MESTI ADA JGAK. KALO ORG TU TERER INI DAN ITU, DIA PONG NAK MENUNJUK2 JGAK. HISSSSHHH... BUANG MASA JE! ITU BUKAN PRINSIP HIDUP KIRANA!

15 comments:

alang said...

Amboi. PHD eh. Master ke degree ke takde ke akak? hehe.

PHD sentiasa akan wujud selagi seseorng bergelar manusia. Cuma bergantung kepada kebijaksanaan kita utk mengawal samada PHD yg menuju kehancuran atau menggunakan PHD utk lebih maju dalam hidup. :D

Cikgu Adham said...

slm... perasaam hasad ni mcm ni la... dunia akhir zaman...

zino said...

PHD ni selalu di kaitkan dengan orang melayu.. kenapa ya.. dimana Agama di letakkan?

imanshah said...

Saya dulu masa kecik2 nak sambung blaja sampai PHD..tapi tak dapat2..yang dapat PHD yang memang senang dapat ni..haha..moga2 dijauhkan dari Perasaan Hasad Dengki

ikan emas said...

" Sy tak pernah terfikir ada manusia yg bersifat spt ini, igt hanya sekadar dlm drama shj ,malah sy pun tak terfikir bahawa sy akan jumpa spesies ni dlm hidup sy"

...Moga kita dijauhkan daripada sifat keji ini!

dukunlintah plk said...

politik nektok bukan setakat PHD ajak.. ada segala mcm benda dah.. sungguh meriah politik itu.. ???? ;p

Uncle Lee said...

Hello Kirana, just dropped by to wish you a happy hari Merdeka, best regards, Lee.

cikin said...

uishhh minta dijauhkan gak perasaan hasad dengki nih.. bahayoooo...

YANG GAMBI said...

Salam Merdeka,

Semoga Allah melindungi tanah air kita dari pengkhianat bangsa dan agama.

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

ONE ZABA said...

ada satu lagi Phd yg melanda kita sekarang...Penghuni hospital daerah. macam-macam penyakit melanda sekarang ni.

Adzma said...

Adanya PHD maka wujudnya fitnah serta sanggup mengaibkan orang lain. Wlupun tau perkara e2 berdosa malah disamakan dgn membunuh. Na'uzubillahi min zalik. Yang lebih mengeciwakan, org yang ramai melakukannya org yang menganggap diri penganut Islam yang taat. Yang tahu hukum hakamnya. Rasulullah s.a.w mengajar kita agar berdakwah secara berhikmah. E2 le tanda kiamat semakin hampir. Insaf dan bertaubatlah.

kirana said...

Alang,
Yg tinggal kita ni bijak ke tidak dlm menangani masalah PHD dlm hidup kita.

Cikgu Adham,
Mintak2 kita semua dijauhkan dari sifat2 ini.

Zino,
Betul jgak kan? Lebih2 lagi part kebendaan nih. Jiran beli sofa baru, kita pun nak jgak. Jiran raya guna kereta baru, kita pun teringin jgak.

ImanShah dan Ikan Emas,
Aminnnn....

DukunLintah,
Nang meriah politik kita tok. Mcm2 senario ada.

Uncle Lee,
Thanks. Happy merdeka to you too. Merdeka kan hati mu dari PHD!

Cikin,
Sikap bsederhana akan mjadikan kita selamat dari sifat PHD.

Yang Gambi,
Merdeka (7x)...

OneZaba,
Makin moden makin byk pyakit la pulak.

Adzma,
Kirana sntiasa rasa insaf bila mlihat di kalangan kita saling khianat-mgkhianati hnya kerana PHD. Dlm kalangan keluarga pun ada jgak PHD nih!

Cikgu Adham said...

slm.. adei.... kadang2 bila jiran tukar kreta baru, kita plak yang demam... sebab ada perasaan hasad.... heh heh heh.. ni petikan dari ustad kawe semasa dengar kuliah dulu...

kalau belajar di Pondok agama tradisional, ada kitab yang biasa diajar dimana ianya membicakan mengenai penyakit dalam hati umat manusia... iaitu kitab Penawar Bagi Hati karangan Sheikh Abdul Qadir bin Abdul Mutalib.. murah je kitab ni iaitu RM3 je hehe.. tapi nk mempelajarinya memakan masa yang begitu lama...

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

鐵板豆腐Fay said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社