Monday, June 1, 2009

OH LELAKI...

Dua hari yg lepas...

Kirana tengah sonok le mjemur baju di belakang rumah. Tengah fokus dan konsentret dgn keja2 tu, tiba2 Kirana tdengar la suara tangisan yg mdayu2 dari rumah jiran sebelah. Pastu tdengar pulak bunyi periuk jatuh. Diikuti oleh bunyi barangan kaca pecah. Bunyi menangis lagi...kali ni agak kuat. Diikuti pula oleh dialog ini...

Si isteri : Ko ingat aku ni muda lagi ke? Terdaya lagi ke? Sukati ko je nak mintak layan bila2 ko nak?

Si suami : Habis tuh, mmg tu tanggungjawab ko. Watpe nak komplen2!

Si isteri : Ooooo...tanggungjawab aku je ko tau! Tanggungjawab ko, ko pejam sebelah mata je boleh??? Ko nak bagi aku nafkah sebulan sekali tu pun ko berkira bukan main lagi. Nak beli keperluan dan keinginan aku lagi la susah. Jgn kan sebulan sekali, setahun sekali pun ko byk songeh! Kalau aku mintak duit dari ko hari2 mcm ko mintak aku layan ko di bilik tido hari2, ko sanggup ke? Terdaya ke? Sebulan sekali pun ko susah nak bagi aku nafkah wajib, jgn kan hari2!

Si suami : Ko ingat aku ni wat duit ke nak bagi ko duit hari2, byk2 tiap2 bulan!

Si isteri : Tau takpe! Jgn nafsu je lebih dari kemampuan dan tanggungjawab!

Pastu senyap je.... Yg last Kirana dengar bunyi kereta memecut dari depan rumah.

"Keluar la tu! Sikit2 bini cakap, keluar rumah! Pastu balik pukul 2 3 pagi!" bisik Kirana dgn perasaan marah. Rasa mcm nak gi ambik je periuk mak kat dapur tu dan baling kat si suami org sebelah tuh!

36 comments:

syiera said...

hope2 hubby kte tak camtu an sis (=

MariaFaizal said...

There are many of this kind (men) nowadays :(

But don't lose hopes, there are also many kind-hearted & considerate men too :D

Cheers Kirana!

suhaila-ab said...

hi kirana...time kasih duk jln2 umh aku....n3 ko ni pasal bukan pasal keganasan rumah tangga...tp pasal...aku beri tajuk ekh...."isteri tak ganas layan suami ganas"hehhehe....i follow u...kirana ko follow ler aku senang aku nak jejak umh ko ni...hehehe

suhaila-ab said...

sekali aku tgk balik...jejak ko dah ada daaaa....hehhee..

clarabella said...

erk..seramnye..

Su iJamm said...

camya lah idup bepsangan mun sekda sepahaman..

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Minta simpang ler!!! TAKUTTTT!!!!

anaklaut said...

semua tu asam garam rumahtangga..biasa la tu.. tak kwin pun susah kwin pun susah..mcm2 hal kan..?!

[h]einsen said...

ya la ssh mun time bergerek lain time dah kawin jadi benda lain..xda kesinambungan..

ooo..kja kitak nilit rmh jiran duhal..heheh

akudinda said...

kisah rumah tangga orang... tak nak campur... hahahaha...yg lakki tu pun satu... mintak la dengan cara yg berhemah... lelah lembut...

atty's said...

itu ler ragam rumahtangga..

irbika said...

kedua-dua patut bertolak ansur... lelaki patutnya paham, bukan isteri tu sengaja tak nak, mungkin mood tak der, kalau teruskan pun tak gembira wat per... penat pas urus family ker... bantu2 la yang tersayang barulah sama2 gembira tah2 isteri ajak dulu... aman rumahtangga...
sang isteri pun, cuba lah berhemah dengan suami... entah2 dia tension kut! jadi dia tahu isterilah tempat ngadu... bantulah dia... mungkin dia perlu seseorang sebagai tukjang hidupnya! isterikan tunjang belakang suami!
tapi kirana, jangan takut untuk berumahtangga... dugaan tetap datang kalau itu telah tersurat olehNya!

ikan emas said...

Rumahtangga suatu perjudian.
Masa bercinta semua elok, semua cantik.
bila dah tinggal sebumbung baru tau..kdg2 masa bercinta pun dah tau perangai tp dok tgh mabuk..semua tak nampak.

Insyallah perkahwinan dan berumahtangga suatu alam yg amat INDAH!

amu mejie said...
This comment has been removed by the author.
amu mejie said...

alahai~ sbb tu yg somi x nk beli periuk banyk2 tu..kang baling sana sini..he~ xdela... selagi mana somi x menyuruh kpda maksiat..isteri kena patuh..malaikat melaknat perempuan yg menolak permintaan suami dr mlm hingga ke subuh..somi pon kena tau tggjwb jugak ler...2x5=10..peace no war~ he~

yela..ms berchenta dulu semua indah..kentut pon bau dashing, romano..hik2..

azlina said...

salam kirana...
org lelaki ni x de agenda lain duk fkr psl tu je..padahal byk lg yg patut di utamakan dulu..jiran akk pn selalu duk berperang psl tu..hbs dgr 1 taman..sabor je lah..

eMBuN_mALaM said...

nasib bait boipren kmk xmcm ya... harap2 nya akan stay mcm ya sampei bila2...

MAMI_FARIS..... said...

org laki kedak paling sik guna... tikam lam sungei k makan dak boyak... geram aih bila ada org laki d dunia tok yg berperangei kedak setan camya...

alang said...

hehe. Inilah realiti sebenarnya. Kedua2nya haruslah duduk berbincang bersama. Salah lelakikah klau kemahuannya datang? Yg bab duit, susah nak dibincangkan. Mungkin lelaki itu ada masalah dalam perniagaan ataupun gaji yg kecil dan sebagainya. Abis tu, klau gaji kecil, tak payah kawin la eh? Or klau nafsu tinggi, kena tahan je la. So, dalam hal ini, oleh kerana saya tiada maklumat lanjut mengenai keluar itu, lebih baik saya mengambil sikap berdiam diri. Takut jadi fitnah. :)

p/s saya kurang berpuas ati dengan komen2 yg mengutuk lelaki tersebut walhal kalian tidak kenal siapa lelaki itu dan apa pekerjaannya. Dia dapat gaji sebulan sekali, takkan nak bagi duit tiap2 hari kat bini dia. Lagi satu, jgn kata pukul, dalam cerita ni, jentik pun tak.

kirana said...

Syiera, Maria n Mamaqaypo,
Betul tu... Harap2 kita tdk mgalami perkara sprti itu!

Suhaila n Clara,
Suami 'ganaz' tak sedar diri tu. Dia tau 'ganas' dia je, 'ganas' isteri tak tau lagi.

Su Ijam, AnakLaut n Heinsen,
Waktu begerek semua ditapok, ya jadi kedak ya. Sefahaman n tolak ansur penting dlm rumahtangga. Kawin itu satu cabaran. Hnya org yg sabar n beriman saja yg kekal pkhwinannya.

AkuDinda n Atty,
Sesekali kene ambik tau jgak hal-ehwal berumahtangga nih. Bukan ape, yg baik dijadikan teladan, yg buruk plak kita jdikan smpadan, kan?

Irbika,
Pandai nyerrrrr.....

IkanEmas n Azlina,
Kalo setiap pasangan sntiasa myayangi dan saling memahami, OK la tu! Mesti bahagia....

AmuMejie n Alang,
Biasanya org pompuan mmg sabar dlm hal-ehwal rmhtangga nih! Org lelaki plak keje diorang mcabar ksabaran org pmpuan, kan tak gitu? Ni yg wat Kirana maleh nak pikiq hal kawen2 nih!

EmbunMalam n MamiFaris,
Org laki tok cepat lejuk. Layan bagus camney pun nya ttp akan ngidam nok lain (ya kata kakak ipar Kirana)!

cik_ah82 said...

uish..seramnya cerita ni..
adat rumahtangga..
tp kalo hal dalam kain heboh, xelok jgk kan..
tp cara isteri tu cakap mcm kasar sket la..
mau xhangin si suami tu..
huhu..
tp lebey baik layan drpd suami pegi cari kat luar kan..;)

kirana said...

Cik Ah,
Si suami yg berkasar dulu tu. Ada citer sambungan nyer. Rajin2 le cik ah dtg umah Kirana ni ye!

TokBatinSenoi said...

ok gak citer meghapu nih...

DONNY ROMANZAH.M said...

adu..ceritanya..hot banget..ne..

Precious said...

Kih kih kih ... apa2pun, tak kanler sampai didengar oleh anak dara teruna kat sebelah nyebelah ... tak manissss!

nas said...

WAH BIAR BETUL..........whatever suka tgk tarian kartun kat blog u..rajin2 lawat blog saya..

anaklaut said...

SALAM..

kirana...tkasih kerana sudi singgah dan memberi ulasan dalam blog saya..ulasan anda sangat dihargai..

mae said...

x sabar nak tnggu smbngan..hrap hapy ending..

Ivy Metaga said...

hmmm..susa nak ramal kan masa2 akan dtg bila dah berpasangan huhu

kirana said...

Salam TokBatin,
Wahhhh... lama tak sembang2 dgn tok, kan? Tok ape kabor? Ari tu Kirana ade singgah kat umah atok, tapi umah sunyi je! Atok mcm tak tau je yg kita bdua ni kan suka menghapu!!

Donny n Precious,
Welcome... Org baru nih!! Dtg la lagi ya, merapu bersama-sama Kirana. Jiran mcm Kirana ni suka dengar citer2 hal-ehwal org sebelah. Muhibbah ler katakan!

Nas n Mae,
Jom kita goyang punggung sama2 mcm kartun tuh!

AnakLaut,
Kita sokong industri kengkawan namanya, kan!

Ivyyyyy.....!,
How's your Gawai? U have fun?

dukunlintah plk said...

CNN jugak kamu ni yerr.. ehehehe

kirana said...

Pssstttt...DukunLintah,
Bukan CNN lerrr...muhibbah!

arielkrodot said...

mane2 tempat same je lah tu....semua pasal duit, duit dan duit....

kirana said...

Mmg lumrah hidup, kalo takde duit means takde kebahagiaan. Wktu bcinta mmg la, sanggup sehidup semati, susah sama susah. Bila berdua dah jadi btiga dan berempat... mula la gelisah. Mane nak cari duit utk mnampung hidup.

Nek Cun said...

Kirana, kekadang kesian betul kat pompuan yang dapat suami cam tu kan? Dalam N3 nekcun yang lepas nekcun pun citer lebih kurang camni gak, tapi pasal suami main kayu tiga... kesian kawan kiter!....

kirana said...

Betul tu, Nek Cun. Kesian mmg ler kesian tapi kalo kaum kita nih tak reti nak kesiankan diri sendiri, apa yg boleh kita tolong, kan???