Sunday, June 28, 2009

APA SALAH AYANG?

Korang ingat tak cerita kisah jiran Kirana yg selalu btengkar suami-isteri tu? Dua hari yg lepas semasa Kirana sedang mbelai bunga-bungaan di taman, Kirana terdengar perbualan nih.

Suami : Abang nekad nak kawen dgn dia. Ko takde pilihan selain bagi izin. Kalo tak kita bpisah je.

Isteri : Ape salah ayang, bang? Makan minum abg bukan stakat ayang sediakan, malah ayang yg tanggung selama kita kawen. Sedaya upaya ayang jaga hati abg wlaupun hati dan perasaan ayang langsung abg tak hiraukan.

Suami : Tak payah la ko nak ungkit ape2. Abg dh bosan dgn khidupan rmhtangga kita. Tlalu byk perkara yg berubah dlm hidup kita. Semua dh tak mcm dulu2 lagi.

Isteri : Ape yg berubah? Masa bsama? Masa mmg berubah sbb dulu kita bdua, skrang dh berempat. Ni... badan ayang ni ke? Mmg berubah sbb dh lahirkan zuriat utk abg. Dulu ayang lmbat mgandung sikit, abg dh mula tuduh ayang mandul. Bila dh dpt anak, tak jgak ayang tgok abg beriya2 layan anak2.

Suami : Ahhhh... tak payah nak cakap semua tu. Abg nak keluar nih! Ko fikir masak2 ttg kputusan yg kene ko buat. (Si suami sprti biasa... memecut keluar rumah dgn deruman kereta Wira kebanggaannya walaupun kereta tu si isteri yg bayar bulanan nya).

KIRANA TAK PAHAM LA LELAKI NIH. ISTERI DH BUAT HABIS BAIK PUN KENE MADU JGAK, APATAH LAGI KALO TAK BUAT HABIS BAIK. MENTANG2 LA LELAKI DIBENARKAN KAWEN 4, TERUS NAK AMBIK PELUANG KEEMASAN TU WALAUPUN TAK MCUKUPI SYARAT. DIORANG NIH SENGAL AGAKNYA... TAK PAHAM2 APE TUJUAN POLIGAMI DIBENARKAN. IKUT SUKA DIORANG JE...

LELAKI2 DI LUAR SANA... JGN MARAH, JGN LA KECIK ATI!!! KIRANA CUMA NAK MYEBELAHI KAUM KIRANA JE. KIRANA TAU TAK SEMUA LELAKI CAMNI. ADA JGAK YG AMAT MGHORMATI KAUM HAWA DGN MYAYANGI YG SORANG TU JE SAMPAI MATI. ALHAMDULLILLAH....





CAMNI LAH LEBIH KURANG NYA LUAHAN PARA2 ISTERI YG SNTIASA BERUSAHA MENJAGA HATI SUAMI.










DAN INI PULA LUAHAN PARA2 ISTERI YG HIDUP NYA SENTIASA MAKAN HATI BERULAM JANTUNG...








KESIAN JIRAN KIRANA TU... BILA LA AGAKNYA SUAMI DIA TU INSAF... UMUR PUN BUKAN NYA MUDA LAGI! TAK SEDAR DIRI LANGSUNG.. DAH TUA NAK MAMPOS PUN TAK TAU NAK INSAF2 LAGI..

(LUAHAN PERASAAN SEORANG JIRAN YG KEPOH...)

33 comments:

naqiubex said...

Orang macam ni tak layak kawen lagi..

Kalau nak kawen kena adil..
kalau macam nilah keadaanya..
Syaitan ketawa terbahak bahak..

LotsOfLove-Pearls said...

NAK KAWEN LAGI..?

saper ker gerangan wanita yang dikahwininya itu..

mcm kecian jer...

sian bini dier...

aya harith said...

siannye die

akak kene la sokmo2 tenteramkan die ek..

huhu~

Uncle Lee said...

Hi Kirana, you have an interesting blog, lively.
Best regards, Lee.

Raja Radiah said...

aaahhh lerr...orang lelaki ni ntah apa2 aaa....tak langsung nak hargai pengorbanan bini dia tu..sian kat bini tu tau...

Anonymous said...

bior je la dia kawen..
amek balik sume barang2 yang memang dah hak kite..hidup skali..jgn sampai merana..

pendek kate...tapi panjang xkate..har..

am-rie said...

bahaya jadi jiran kirana..confirm update kat blog mun gaduh..hehe..

tapi lelaki ya pun ngegeh juak..mun keta pun bini bayar,nak kawen dua camney..agak2 la, tukuk ajak palaknya makei senduk o..

Caynie De said...

ada lagik ku nemu laki bodo gia..xpande bersyuko alu.. ku doa moga si isteri tabahkan ati.

HappyIrfa said...

biarkan dia kawen.pastu biar bini baru tu rasa apa yg cik kak tu rasa.barulaha adil.dalam dunia ni mana ada keadilan?hehe

ops..suh akak tu amik balik keta wira yg akak tu bayar.biar laki dia jalan kaki.wakakaka

cikin said...

siannyer kakak tu.. sungguh kureng lelaki tu..

azlina said...

kesiannya jiran kirana tu..tapi pertma sekali dia perlu kesian pd diri dia sendiri...betegas bkn bermakna melawan..dah memang terang2 suami dia x mampu berpoligami..kerana byk keperluan yg di tanggung isteri jadi tegakkan keadilan dan hak kita..tarik balik semua kemudahan yg kita berikan psd dia terpulang pada dia msh nk meneruskan poligami @ tdk..minta nasihat prjabat agama.....sory kirana mcm kaunselor plk akk bkn apa mcm geram la plk tgk perangai lelaki jiran kirana ni.....akal allah beri pada dia..dia x gunakan dgn warasnya dia guna nafsu dia saja...

cik lubakpink said...

xsedr diri btol la laki tue..
dh yg pempuan tue tggung die..
nk kawen lgi 1 plax tue
abis tue bini die yg lgi stu tu sape nk tggung..
xsuke lki cmnie..
b*d*h..

oneluvsue said...

kalau nak bercakap tentang perangai manusia bergelar suami ni, 44 hari 44 malam pun tak habis2. tak semua suami itu berperangai buruk dan tak semua berkelakuan baik. tergantung kepada nasib sang isteri laa jugak... ada isteri yang bertuah dan sebaliknya...
walau bagaimanapun...anggaplah perkahwinan itu satu percaturan, ada yang menang ada yang kalah... atau try and error... nasib kita siapa yang tahu...
pada akak apa-apa pun bergantung pada niat...

Shifu67 said...

ko nak buat skrip drama ke ni... huhu

ONE ZABA said...

sambung yg shifu67....

ko cukup pelakon tak, kirana???

ladymiaka86 said...

hish..kejam btol jiran kirana tuh! hopefully tak la semua lelaki sekejam itu..

kirana said...

Naqiubex,
Nafsu cam gitu adalh pmainan syaitan...

Pearls dan Aya,
Mmg kesian kt bini dia...

Uncle Lee,
Thanks for your visit. It's a pleasure to have you as a new friend here.

RajaRadiah,
Tu la pasal! Lelaki tak sedor diri.. Nyampah!

Anonymous,
Betol tu! Idop sekali je, nape nak biorkan diri merana, ye tak? Tak berbaloi...

Amrie,
Bukan takat senduk, periuk belanga pakei nikam nya baruk tauk.

Caynie,
Ya la... Lom tauk gik pmpuan gerek nya ya sanggup bkorban kedak bini nya..

Irfa,
Bukan takat jalan kaki je, bagi dia makan batu dan pasir je!

Cikin,
Dia kureng garam dan asam...

Azlina,
Mmg guna nafsu tu, akal dia letak kat buntut!

Cik Lubakpink,
Mgkin bini baru dia nnti bini tua yg kene tanggung sekali. Bagi makan racun tikus je baru tau!

Sue,
Kawen2 ni mmg umpama cam game, thats why kita pmpuan kene jadi pmain game yg bijak spya tak kene pijak.

Shifu dan Onezaba,
Ini betol betol, bukan main main. Coooobaaaannnn.....

Miaka,
Tak la semua lelaki camtu. Contoh nya cam shifu dan onezaba nih... lelaki sejati dan pyayang, kan, kan, kan????

en_me said...

hmmm..

thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg ittewww..

buaya said...

salam...

mmg sedih sgt dengar cerita mcm nie..makin maju makin menjadi seperti tidak bertamadun nampaknya zaman skg..kes cerai semakin bertambah kalau dulu zaman susah kes cerai kurang..mungkin sbb sama2 hidup susah..sama2 berkoban...menghadapi liku2 kehidupan seharian bersama menjadikan kita lebih matang dlm pengurusan rumahtangga...

http://www.buaya-merah.blogspot.com

dukunlintah plk said...

hmmmmmm...

atty's said...

senarnya jiran kirana si isteri kena bani..jgn takut jadik ibu tunggal..kalo selama nie dia yg tanggung semua,,baik takyah berlaki..

erolnukman said...

ingat kan cerita rekaan tek..cek2 benar duhal..

ish2...sik tauk malu nar laki ya..Nya apa keja?Cam banyak duit jak k nikah baru..

nik awin said...

kadang-kadang berpisah tu lebih baik..pompuan tu is better off without loser

Willie said...

Aku pun ingat cerita rekaan juak. Paduhal kisah jiran duhal. LElaki oh lelaki itu. Habis madu, sepah dibuang. Dah la sik malu, press minyak Wira yg bukan nya bayar. Kui!

kirana said...

En_me,
Same2....

Buaya,
Semakin maju dunia, semakin manusia tak sedar apa tujuan hidup.

DukunLintah,
Kong pun boyong...

Atty,
Setuju, 100%!

Erol,
Pegawai kerajaan jak, byk ney jak duit pegawai kerajaan. Mun bisnesman or menteri tauk lah! Mun gik gaji ya RM2 or 3 ribu, iboh jak. Kirum salam... Semua mok byar pakei duit, bukan kertas tisu jamban!

Nik,
Betul, kick out the loser! Bior dia rase dia menang... di dunia je! Akhirat nnti sendiri jawap.

Willie,
Minyak kereta pun kdg2 mintak bini ngisi. Paling teruk kdg2 nyeluk handbag bini bila sikda duit pakei meli minyak kereta or kredit hendpon. Kredit henpon pun kdg2 curi transfer kredit bini. Kui! Kui! Kui!

. p i s e y . said...

waaa.takotnyeh nak kawen.
haha.

nak kene cari elok2 neh.
semangat nak kawen!!

haha.
laki2 kadang2 buta.
n everything ni ujianNya gak.
harap si isteri tabah hadapi everything.
she'll get reward yang lebih berharga nanti.
si suami moga sedar.
bini dia tu yang terbaek Tuhan bagi kat die.

wallahualam~

kirana said...

Pisey,
Takat nih lom nmpak lagi kesedaran si suami tuh. Dah le muka tak ensem, poket pun lgsung tak ensem. Ptui!

Naurah Napiha said...

Salam...hai kak..salam perkenalan..best baca kisah dlm blog akak nih..

hm..klu nk dicerite kn psl jiran akak ni sye dh jmp membe mcm ni..bini no 2..hari2 kne makn sepak terajang laki dia..seksa tul hidup dia..

dia patut pk pasal diri n ank2 dia..bukn bg muka kt laki dia..laki ni patut jgn bg muka sgt2..sbb laki sekrg xmcm laki dulu2..entah la kak..klu di bncang kn hal ni,msti ade yg menunding jari..

ape2 pun kesabarn tu penting dan semngat tuk trus kn hidup demi ank2 tu paling penting..

nasihat2 kn la jiran akak tu..semoga dia dpt buat kptsan yg bijaksana tuk masa dpn dia dan ank2..

kirana said...

Naurah Napiha,
Thanks sbb sudi dtg umah Kirana nih! Idop laki bini nih mmg susah nk cakap. Skrang ni pun statistik penceraian terutamanya di kalangan pasangan Islam sgt membimbangkan. MIntak dijauhkan la dari semua keseksaan mcm tuh!

Anonymous said...

Kalau sesiapa yg sunyi hantar email: agasal650@gmail.com

kirana said...

Anonymous,

Takyah la wat iklan camtu kat blog Kirana ni! Cari le ruang lain! Kasi respek la kat gua!

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

鐵板豆腐Fay said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社