Wednesday, May 13, 2009

APA ITU WASABI?

Wasabi adalah bahan perasa asas yg terdapat di dalam hidangan Jepun yang biasanya dihidangkan bersama sushi atau mee. Ini kerana wasabi mengandungi bahan yang boleh membunuh mikrob atau parasit yang terdapat di dalam daging ikan yang mentah.

KIRANA ULANG SEKALI LAGI.... WASABI MENGANDUNGI BAHAN YANG BOLEH MEMBUNUH MIROB ATAU PARASIT YANG TERDAPAT DI DALAM DAGING IKAN YANG MENTAH seperti sushi!

Anda peminat sushi??? Oh no, not me...not Kirana. Kirana bukan peminat sushi sebab Kirana geli nak makan sushi.

Tahukah anda bahawa daging mentah terutamanya ikan mengandungi parasit yang hanya akan mati bila dimasak. Memandangkan sushi adalah hindangan ikan mentah maka ANDA SEDANG MAKAN IKAN MENTAH DAN PARASIT YANG TERKANDUNG DI DALAMNYA.

E-mail ini Kirana terima pada tahun 2008. LIHATLAH HASILNYA AKIBAT DARI MAKAN SUSHI...

Petikan artikel:-

Ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun. Beliau berumur 80 tahun dan telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotornya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan dan X-ray, doktor yang merawatnya telah menemui sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih berada di luar tempurung otaknya.

Ulat yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg terdapat pada daging ikan mentah yg dimakannya. Ulat parasit dan telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi seperti menggoreng, memanggang, merebus atau dgn pembekuan di bawa -10 degC selama lebih dari 1 minggu.

BERHATI-HATI JIKA ANDA PEMINAT SUSHI!!! Tak tau laaa... betul atau tidak! Walau ape pun... there's no way Kirana akan makan sushi walaupun korang ajak Kirana makan sushi free sekalipun. Ptui! Ptui! Ptui!

35 comments:

Kamil L said...

Hi Kirana...Info yang menarik.. Tapi sebenarnya ada prosedur yang perlu diikuti bila membuat sushi. Jika prosedur tak diikuti, memang boleh mendatangkan bahaya.

Jadi cara yang terbaik untuk memastikan parasit mati dalam ikan mentah adalah dengan menyejukkan ikan pada suhu -20 darjah selama 7 hari berturut turut ataupun pada suhu -35 darjah celcius selama 15 jam sebelum ikan tersebut boleh dimakan. Tapi setelah dikeluarkan, ikan tersebut haruslah digunakan segera. Sushi juga tidak boleh disimpan lebih dari 24 jam wlpun dalam peti sejuk, kerana ini akan menyebabkan sushi tidak selamat untuk dimakan.

Dan paling selamat ialah "makan hanya ikan yang segar" dan Kalo boleh, ikan yang masih hidup adalah yang terbaik untuk dibuat sushi.. Ini kerana bila ikan tersebut mati, parasit dari bahagian hati ikan, usus ikan akan mula masuk ke dalam daging ikan. Jadi sebab itu di sarawak, orang yang membuat umai hanya akan menggunakan ikan yang segar sahaja :)

kirana said...

Ikan hidup atau mati dah bukan jadi persoalan bagi Kirana lagi. Kirana tak kan makan sushi walau ape pertaruhannya sekalipun.

Ehhh... ye jgak, kan? Kamil ni kan pakar ikan! Maksudnya kemungkinan utk mdapat risiko sprti dlm gambar itu adalah benar????

Kamil L said...

tak lah pakar..huhu.. tau lah sikit2.. :)

Mengenai gambar tue, erm..susah saya nak cakap..memang sesetengah kitaran parasit boleh menyerang bahagian otak manusia, tp kalau ada pun, mungkin tak banyak. Jd saya tak berani nak mengatakan gambar tersebut benar atau palsu.

Melalui pengalaman dan pembacaan saya, parasit ikan kerap menyerang bahagian anggota dalaman manusia terutamanya bahagian penghadaman manusia. ada 3 jenis parasit yg ada dalam badan ikan (yg tak fresh) iaitu "flukes", "nematodes" dan "tapeworms".

Tetapi saiz "flukes adalah paling besar. Kalo potong ikan, kalo flukes nie ada dalam ikan, memang boleh nampak.. kecualilah kalo org tue memang rabun tahap tak cermin mata seinci :D

Nematod memang bahaya pada manusia, tetapi nematod tak boleh hidup lama dalam badan manusia, tetapi nematod nie tetap bahaya kerana boleh menyebabkan sakit pada manusia seperti sakit perut, kembung perut dll.

Hanya tapeworm dari ikan sahaja jer yang boleh hidup lama dalam badan manusia (banyak terdapat dalam usus manusia. Tapeworm boleh dibunuh dengan memasak ikan dengan cara yang betul.

a.b geldofg said...

wo wo !!

takut!

MUNSYI ragbar said...

kirana...
Ooh, mmg menarik info nie. Terkejut dibuatnya.
Sushi...sushi...sushi.

Anonymous said...

Sushi..hehe..no thanks..nak makan umai..sushi sarawak..ekekek

-saiko_gur7-

MariaFaizal said...

I'm so relief when I read Kamil's info.Kirana & Kamil : Thanks for sharing the info.

Saya suka kan shushi & wasabi tahap gaban :D

And I like umai very much too!

P/S: Discovered your page while bloghopping.Keep sharing great info Kirana :)

Ivy Metaga said...

patut lah kirana pernah padah sik suka makan sushi oooo..

kmk sukaaaa hehehe, tapi sik suka makan ikan solomon yg mentah ya, kmk suka makan jenis2 sushi yang lain jak, yg da masak ya...hehehe..

amu mejie said...

ades...wak buat saya rs nk cabut kulit kepala check kejap..mmmm huhu~

afsal_8281 said...

agak2 kan...sushi yg dok jual kt TESCO tu pun guna ikan mentah ke??

ala ni yg potong stim nak makan sushi ni dah la lama tak makan...

bila tgk gambo tu... ish tak sggup nnti ada ulat2 kt otak...uweekkk
ha kan...

KaCa Mata said...

nasib baik x pernah teringin nak makan sushi, ari tue teman ade citer pasal sushi gak die cakap pasal ulat dalam kepala, rupenye macam nie ea...

apepun thanks to kirana coz bg info nie..

Kelebar Malam said...

ya rabbi...mengeremang bulu roma nangga ulat kat utak ya..
best juak lagu hindi tok...kenak gik ngan visual bertandak ya...nang lawak ko tok...

kirana said...

Geldofg, Munsyi dan Saikogurl,
Kirana pun takottt...

Maria,
U are most welcome. Visit me again, yeah!

Ivy,
Ya la rahsianya disebalik cita sik mok makan sushi...

Amu dan Afsal,
Uweekkkk.... ptui! ptui! ptui! Geli woooo... Rase gatal lak kepala ni dah!

Kacamata,
Baik jauhi diri anda dari sushi walau camner sekali pelawaan dari kengkawan. Ahaks... mcm mghasut la plak Kirana nih!

Kelebar,
Maklum laaaa... rasa2 cam dirik tek ashawaray rai! Wakakakaka....

TashadeNatasha said...

nasib baik aku tak suka sgt sushi.

erolnukman said...

pernah try,tp xda lah nyaman gilak mun nak d banding umai...
hohoho..umai ikan pirang! i likeee...hehehe

kirana said...

Tasha dan Erol,
Nasib baik Kirana tak penah suka dan cuba makan sushi. Kalo tidak, sampai la ni la gaknya rasa mcm ade ulat kat kepala...

cdanhash said...

Mengerikan... dari dulu sampai sekarang tak ingin untuk makan sushi...

korupsi tinta said...

kirana..!tolong!im sushi lover...kalo mkn ikan kat rumah pun half cooked..cemana ni??huhu..seramnye..tgkk gmbar tu..adeh..takot..

LUKISAN PENA said...

wah...sedap bt0l..sungguh mengiurkan..

chikal said...

jadi lapar niihhh.... twew
lam knl ya bu?

irbika said...

sik penah coba dan sik mauk mencoba benda ya tek!

:. aYu .: said...

alamak..seumur hidup..ayu penah makan 3x..huhu..tobat xmau makan agi...

Cikgu Adham said...

heh heh heh slm... kawe pon peminat sushi gk hahahhha.... tp mkn wasabi pedas woooo...

insyaAllah pasni kurangkan mkn sushi heh heh

kirana said...

Kurangkan makan sushi kengkawan. Kalo boleh, jgn makan lerr... Eeiiii, geli la.... Gatal2 la pulak dah kepala nih!!! Isshhh!! Isshhh!! Isssshhh!! (sambil garu2 kepala).

keranjaimanok said...

huahuahua.... sayang kad diskaun sushi mun sik di pakei....

*begaru palak, ngikut kirana*

kirana said...

Keranjai,
Pakei jak lah mun sayang. Kak makan sushi, garuk jak palak ya menar2.

cik lubakpink said...

tkut giler tgok gmbr tue..

nk trmunth pon ade..

prnh mkn sushi skali..

bg lubak sushi tue xsedp..

taubt da xnk mkan sushi lgi daa..

erkk..

BroSKL said...

eeeeeeeeeeyek gelinye tgk gmbar tu..huhu..x leh tahan la..meremang bulu roma i ni..

====================================
serlahkan penampilan diri anda dengan tudung dan selendang dari kami, harga berpatutan. Mata anda akan nampak meyerlah dan menawan dgn GEO contact lens kami
ada lebih 63 pilihan warna di sini
dari BroSKL

kirana said...

Cik Lubakpink,
Kirana lagi la nak tmuntah. Wueekkkkkk.... dh le kepala nih sntiasa je gatal2 bila tgok gambo tu. Isshhhh...

kirana said...

BroSkl,
Amboiiii.... siap wat promo lagi yer!!! Nanti2 la, tunggu Kirana ade byk masa Kirana shopping kt link bro tu!

vimax said...

woow ngeri kali ya..

obat aborsi said...

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

- 082210004928 - obataborsimanjur.net

cerita dewasa said...

Keep up the good work!
Thanks for sharing.
cerita dewasa / cerita 17 tahun / cerita panas
cerita sex / cerita abg / cerita bokep / gambar bokep
abg hot / gambar hot / cerita horny / cerita hot

حسام داود said...

تسليك مجارى بالرياض
level تسليك مجاري بالرياض
افضل شركة تنظيف بالرياض
تنظيف شقق بالرياض
تنظيف منازل بالرياض
شركة غسيل خزنات بالرياض
افضل شركة مكافحة حشرات بالرياض
رش مبيدات بالرياض
شركة تخزين عفش بالرياض
تنظيف مجالس بالرياض
تنظيف فلل بالرياض
شركة تنظيف بالرياض

Firdaus said...

gambar terang2 tipu......tu anak lalat...magot...x kan jadi melalui makanan melalui hinggpan lalat pada luka luaran n membiak n membiak...hati2 sebar cerita