Wednesday, May 13, 2009

LAPAN PEMBOHONGAN IBU (CERITA SEORANG ANAK)

Semenjak Kirana berblog ni, Kirana tak penah2 lagi mjenguk e-mail Kirana. So malam tadi, Kirana ambik masa berjam2 utk mbaca kesemua e-mail yg ada. Hampir 1000 e-mail yg belum di baca lagi. Mana yg tak important sgt (mcm newsletter tu) Kirana delete je. Takde masa nak baca.

Yg menarik perhatian Kirana ialah e-mail ni yg Kirana dpt tahun lepas. So... sempena Hari Ibu yg mulia ini, Kirana mempersembahkan......


LAPAN PEMBOHONGAN IBU (CERITA SEORANG ANAK)

1. Aku lahir di dlm keluarga yg miskin. Kami selalu kekurangan makanan. Setiap kali ibu myuapkan nasi ke mulut ku, dia akan berkata, "makanlah kenyang2 nak, ibu tidak lapar".

2. Suatu hari ibu keluar memancing ikan demi utk mberi ku makanan yg bkhasiat utk pembesaran. Ikan yg diperolehinya di masak sup ikan utk mnaikkan selera makan ku. Ibu duduk di sebelah ku semasa myuapkan ku. Setelah ibu myuapkan ikan kpd ku, ibu akan makan selebih daging ikan yg masih melekat di tulang ikan tersebut. Aku kasihan mlihat ibu, lalu aku cuba suapkan daging ikan ke dlm mulutnya. Lalu ibu berkata, "makan lah nak, ibu tak suka makan ikan".

3. Selepas mghantar ku ke sekolah, ibu akan pergi ke sebuah kedai runcit utk mgambil upah melipat kotak mancis bagi kedai tersebut. Selebihnya ibu akan bawa balik ke rumah utk dipersiapkan. Bila aku tjaga dari tidur aku meminta agar ibu tidur kerana hari telah lewat. Dan ibu pun mjawab, "tidur lah nak, ibu tidak mgantuk".

4. Bila hari terakhir peperiksaan ku, ibu telah meminta cuti dari bekerja hanya semata2 hendak menemani ku. Ibu akan menunggu ku di luar kawasan sekolah selama berjam2 di bawah panas terik sehingga bermandikan peluh. Sebaik sahaja aku keluar dari kelas, ibu akan cepat2 menuangkan segelas air teh yg dibawanya dari rumah. Sambil aku minum, aku mlihat ibu ku mgelap peluhnya. Dan aku pun mghulurkan gelas air teh kpd ibu. Ibuku bkata,"minum lah nak, ibu tidak haus".

5. Bila ayah meninggal dunia, ibu ku tpaksa mjalankan semua tugasan seharian. Saudara-mara dan jiran ku kasihan mlihat kepayahan ibu dan mnasihatkan agar ibu kahwin semula agar ada yg mbantu myara hidup kami. Namun ibu mjawab dgn senyuman, "aku tak perlukan cinta".

6. Aku tamat pengajian ku dan mdapat kerja yg baik di bandar. Aku meminta agar ibu bhenti kerja dan mengikut ku tinggal di bandar. Tapi ibu menolak permintaanku. Jadi, setiap bulan aku akan mengirim wang utk perbelanjaan ibu di kampung. Namun wang tsebut telah ibu hantar balik kpd ku dan dlm suratnya ditulis, "ibu cukup duit, nak".

7. Aku mlanjutkan pelajaran ku atas tajaan sebuah syarikat ternama ke luar negara. Setelah aku tamat pengajian ku, syarikat itu terus menawarkan satu jawatan yg tinggi dan bpendapatan besar di luar negara itu. Aku terus mgajak ibu pergi bsamaku. Namun ibu menolak,"kau pergi lah nak, ibu tak biasa dgn kehidupan di bandar besar".

8. Ibu semakin tua dan pada suatu hari ibu terlantar di hospital kerana mghidap pyakit kanser. Aku terus pulang utk mlawat ibuku. Ibu tlantar lemah di katil selepas mlalui satu pmbedahan. Aku pandang ibuku yg terlalu lemah dan kurus sambil airmataku blinangan. Hatiku hancur mlihat keadaan ibu. Namun ibu cuba tsenyum dan berkata, "jgn menangis sayang, ibu tidak sakit".

Sebaik sahaja ibu mlafazkan kata2 itu, ibu ku menutup matanya buat selama-lamanya.

Kirana teramat sedih mbaca e-mail ini sehingga Kirana menitiskan airmata. Kirana berharap agar semua kita menyayangi ibu kita dan mberi sepenuh perhatian kpd keperluan mereka selagi mereka ada di sisi kita.

Kepada semua ibu di dunia ini, terutamanya ibu Kirana... SELAMAT HARI IBU. KAULAH YG TERISTIMEWA....

21 comments:

aya harith said...

bace byk kali stil rase sedih

huhuhu...

anaklaut said...

sangat terharu..penuh pengajaran..tq sudi kongsi..

amu mejie said...

mudahan ibu kirana dirahmati selalu..selamat hari ibu gak wat kirana..makaseh sudi kunjung teratak buruk kita..slmt berkwn2..

[h]einsen said...

sedih ngenang cita tok..isk2~
besarnya pengorbanan seorg ibu itu.

kirana said...

Sempena Hari Ibu kita mesti banyak mengambil iktibar dan teladan dari banyak cerita.

Mudah-mudahan kita tidak menjadi si tanggang.

prettyrain said...

walaupun dah berkali-kali baca sebelum ni, masih terasa sebak dan terharu.

pulasperut said...

hero pnh dpt email 2.. mengalir airmate dbuatnye.. heheh..

elly said...

Ibu adalah yang terbaik di dunia..sayangi diri anda, sayangi dan hormati ibu anda

Mak Su said...

sedihnya.... begitulah jiwa seorang emak ya.

HappyIrfa said...

EMM MMG LAH SEDIH W.PUN DAH BYK KALI BACA..

irbika said...

sedih! sedih sangat dengan cerita tu... hargailah ibu!

kirana said...

Memang sedih laa.. Kirana forwardkan e-mail ni pada kengkawan Kirana. Kirana ceritakan jgak pada kengkawan yg lain. Gerenti mgalirkan airmata diorang bila mdengar kisah ni. Ini la one of the best e-mail yg Kirana penah terima seumur hidup Kirana.

atty's said...

mengalir air mata baca entry nie.

Ivy Metaga said...

huhu..sedih lah, sememang nya itu lah hebat wanita yg bergelar ibu...

KaCa Mata said...

kasihnya ibu, membawa ke syurga, semoga ibu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki...

kirana said...

Atty dan Ivy,
Kirana pun tah berapa kali dah menangis baca citer nih! Kasih ibu sampai ke akhir nyawa nya, kan???

Kacamata,
Semuga ibu kita diberkati selalu... Aminn...

cdanhash said...

Begitu agungnya pengorbanan seorang ibu...

patahati said...

sorry la saye numpang lewat, setelah baca artikelnya saye jadi haru, baru sadar begitu mulia hati seorang mak terhadap anak, tambah lagi saye patahati...sedih sangat

= NAMA MEK NADIA = said...

wow! power! sedih nyer...

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

鐵板豆腐Fay said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社