Wednesday, October 14, 2009

AKAK PUNYA MANE???















Ini cerita ofis mate Kirana petang tadi.

Ahad yg lepas suami dia ajak pegi kampung nak jenguk ayah dia yg tak sihat. Kebetulan adek2 suami (kedua-duanya perempuan) pun ada jgak kat situ.

Sambil minum2 tu, Si Ani (bukan nama sebenar) membelek-belek gelang emas kat tangan ibunya. Gelang tu ada 4, dua di setiap tangan... besor2 plak tuh! Pastu dia pun kata,"Gelang yg 2 nih nanti akak yg punya. Satu akak bagi kat Mira (anak pompuan dia)."

"Mane aci! Akak nak ambik yg besor2. Bagi sama adil la! Satu besor dan satu lagi kecik. Adek takde anak pompuan tapi boleh gak bagi kat menantu pompuan nanti!" Bertengkar2 kecil le kedua2 adek-beradek nih!

Kawan Kirana sememangnya tak bkenan sgt dgn perangai kedua2 ipar nya yg mengada-ngada nih! So, dia pun mencelah dgn berani dan lazernya,"Bila mak korang dh mati baru korang nak berbagi harta benda dia dgn adil dan saksama. Tapi apasal bila mak korang sakit, takde pon korang berbagi2 keluarkan duit utk anta mak korang pegi klinik yg terbaik. Atau pon bila mak korang mengadakan majlis kenduri, takde pon korang berbagi2 tugas utk kurangkan beban kerja mak korang. "Akak keluarkan RM50.00, adek plak RM50.00. Kita anta mak pegi klinik pakar. Or akak kupas bawang dan masak ayam, adek plak kemaskan rumah dan cuci pinggan." "Hah! Korang bagi2 la camtu. Ini tidak, asal org tua ade problem, mesti call abang bagi tau mak gini, bapak gini. Bila ada kenduri plak, mak korang call Kak Nis mintak tolong buat kerja2 dapur."

"Kalo camtu boleh lah gelang tu bagi kat Kak Nis jgak sbb Kak Nis pun ada hak jgak. Kak Nis yg byk bsusah payah tolong kurang beban mak korang." Pastu, kedua2 adek ipar tu pon tak tcakap lagi. Mak diorang pun masuk bilik. Si Anisa plak senyum sbb dh dpt mengenekan si adek ipar yg byk sgt nak bkira dgn mak bapak sendiri.

4 comments:

suhaila-ab said...

HUIH...SILAU MATA...TAKOTTTT

imanshah said...

Penangan harta dunia tu kak..tapi kalau orang bagi saya amek je..haha

Jun said...

hahhaha...mmg kdg2 kena bg camtu sbb ade yg tau ckp jek kan? tp kalu kena yg bodoh sombong, saket ati tau, baik x yah ckp..eh, jun pon x d brg2 mengherlip gitu, agak2 leh mintak share gak x? sbb sokong..hehe

kirana said...

Suhaila,
Itu perbezaannya di antara anak dan menantu.

ImanShah,
Org bagi mmg kita ambik. Kalo org tak bagi... bior je la! Kita usaha sendiri, lebih puashati!

Jun,
Kirana ada la ahli keluarga yg bengap semacam gitu. Tak paham2 bila org lain bagi clue. So... kalo clue tak paham, bagi blue je muka diorang!