Sunday, October 18, 2009

PERLUKAN PENDIDIKAN SEKS DI SEKOLAH?














Soklan darjah 1 camni pong nak tanya semua org ke? Soklan senang cam gini pong nak dibincang sampai ke peringkat kebangsaan ke?

Jawapan nyer... TAK PERLU!!! Lebih baik adakan pendidikan keibubapaan utk mak bapak zaman sekarang nih. Ajor diorang mcm mane nak didik anak, bukan takat pandai buat anak je!!!

Sebab:

1. Ianya akan membebankan pelajar2 yg tpaksa mbawa byk buku teks dan mpelajari byk mata pelajaran. Buku teks yg ada skrang nih pong dh cukup mberatkan pelajar2.

2. Subjek nih boleh digabungjalinkan dan diselit2 kan dlm mata pelajaran2 yg lain. Cthnya: Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan dan Ekonomi Rumah Tangga.

3. Ianya juga boleh disentuh secara tak langsung oleh ibubapa pelajar itu sendiri semasa mberi nasihat dan tunjuk ajar kpd anak2 semasa di rumah. Cthnya: "Bila bgaul dgn pasangan tu biar bhati2 skit nak. Kalo cam gini cam gitu, nanti jadi cam gini". Tak leh ke nak buat camtu? Susah sgt ke??

Malangnya... zaman sekarang nih, kebykan ibubapa mudah sgt lepas tangan. Semuanya diserah kpd pihak sekolah dan guru. Kalo ape2 jadi, senang je tunjuk kat guru dan salahkan pihak sekolah.

Bukan kh ibubapa adalah guru pertama kita dan mereka lah yg mberi pendidikan pertama dan mbudayakan kita dgn budaya2 yg baik sejak dari dlm perut lagi. Kalau budaya pelajar2 sekarang nih byk yg tak betul, salah siapa kalau bukan salah mak bapak diorang sendiri. Sama ada kita sedar atau tidak, itu lah hakikatnya. Ibubapa sekarang nih byk mengamalkan budaya 'bangau oh bangau'. Sikit2 nak salah org lain! Guru lah yg jadi mangsa.

Oi, cik kak! Guru kene jaga 30 - 40 org anak org. Korang kene jaga 3 - 4 org anak je. Tak kn tak mampu! Kalo buat anak 1 dozen pong korang boleh buat. Nak jaga main serah je kat cikgu. Masa korang buat anak, tak plak korang panggil cikgu sekolah jadi referi korang.

Rumusan nyer.... LU PIKIR LA SENDIRI!!! Yg pastinya, ramai pihak yg terlalu myebelahi ibubapa sehingga ibubapa pulak yg jadi kurang pendidikan keibubapaaan mereka. Mane tak kita nih ketinggalan 50 tahun di belakang dari negara2 barat. Byk sgt mbudayakan budaya 'bangau oh bangau' dan lepas tangan.

13 comments:

Shifu67 said...

err... tak sanggup aku nak jadi cikgu subjek 'keibubapaan' ni... kang anak murid tanya payah aku nak jawab

Adiwarnatasya said...

Mmmmm betul tu...
Ibu bapa sekarang memang suka lepas tangan dalam mendidik anak-anak...
Kalau disekolah 100 peratus tanggungjawab bg kat cikgu2...Mana boleh macam gitu kan...
Peranan ibu bapa membentuk dan mendidik anak2 tu merupakan peranan yg utama...terutamanya didikan agama:)

suhaila-ab said...

PENING KEPALA NAK JAWAP SOKLAN NIH...

Armin said...

haha...tul tuh..lebih baik didik mak bapak jer...

Armin said...

haha...tul tuh..lebih baik didik mak bapak jer...

puteri_kebayan said...

sangat setuju!
xsuka bila serah kat cikgu bulat2 tuk didik anak...
ape punyer ibubapa lah!

Jun said...

hahaha...kirana,,x ajar pon diorang dh advance part2 ni...leh gak wat cam saranan kirana sbb byk kes makbapak dh terlebih pandai akademik tp kureng bab2 keibubapaan tp ade byk kes gak yg makbapak mmg prihatin, cikgu2 plak yg ambik mudah..dua2 kena ajar lah camtu..hahaha

ONE ZABA said...

saya yang menurut perintah...

kalau kementerian suruh ajar..maka sebagai guru kena la mengajar. tak kira la subjek apa ponggg!!!

Jani said...

Hey!Nice blog!Jani from Finland!

Kata said...

Very beautiful you blog and lovely music.:)

am-rie said...

ntahla..yang penting didikan awal dari ibubapa..Guru hanya menambah mana yang patut..betul sik?

kirana said...

Shifu,
Ape salah nyer tukor setting skit. Ajar bakal pengantin ilmu keibubapaan pong boley gak!

Adiwarnatasya,
Anak2 adalah amanah yg diberi oleh Tuhan. Means... kalo kita serah je bulat2 kat pembantu rumah ke, kat nursery ke, kat cikgu sekolah ke,.. kita tak amanah nama nyer, kan? Parents are our first teacher. Baik budaya yg diorang terapkan means baik lah budaya yg kita amalkan.

Suhaila,
Kene ready utk senario2 cam gini tau! Kalo tak... susah dibuat nyer.

Armin,
Betul tu. Kerajaan kene buat sesuatu utk mendidik ibubapa, bukan nyer senantiasa nak salahkan guru dan pihak sekolah bila pelajar2 sekarang semakin tidak bermoral.

Puteri Kebayan,
Tahniah... sungguh bersemangat. Semuga kita dpt memulakan satu generasi yg lebih bkualiti suatu hari nanti.

Jun,
Cikgu bukannya ambik mudah... ramai sesangat bebudak nak diurus. Bukan satu tugas yg mudah. Mak bapak diorang sendiri pong tak dpt nak uruskan anak2 yg takat sorang dua je.

OneZaba,
Gitu la gaya nyer... bersemangat sesungguh! Demi utk nusa dan bangsa, kan? Idop OneZaba!

Jani and Kata,
Thanks for visiting here. Welcome and come again.

Amrie,
Mmg mak bapak yg memulakan satu kehidupan. Seterusnya mencorakkan kehidupan tersebut. Guru2 hanya menunjuk jalan dan membimbing jika anak2 tersesat. Mak bapak memegang tanggungjawab dan amanah utama. Jgn diabaikan anak2 anda atau anda akan diabaikan oleh mereka suatu hari nanti.

Walts Ezikiel said...

Bagi aku wajarlah tapi tengok keadaan dan siapa yang menerima proses pembelajaran tersebut. Maksudnya ianya perlu di ajar secara terbuka bukanlah tersirat seperti dalam pendidikan moral, kerana budak sekolah skrg ni mmg mau direct to the point...

**cam na ah, klu budak darjah satu diajar subjek tu, haaa.. tak pat nak bayangkan**