Tuesday, October 27, 2009

THEY'RE NON-MUSLIMS, WE'RE MUSLIMS!!!















Auntie Myra (one of my favourite aunt) mceritakan pgalamannya smasa tinggal di pkmpungan org Iban (kpg suami) slama hmpir 12 thn.

Auntie bkahwin dgn Uncle Tony (berbangsa Iban) slpas tmat pengajian di universiti yg sama dan tinggal bsama ibu Uncle Tony yg sudah tua di kmpung. Manakala adek perempuan uncle yg tlh bkahwin tinggal di rumah sndiri di bndar. Namun, ibu mertua auntie amat mmahami dn myerah bulat2 kpd auntie utk mguruskan rumah itu mgikut adat dn budaya auntie. Auntie amat bsyukur dn mereka tinggal di rumah itu sehingga mdapat 2 org cahayamata.

Pda suatu hari, Irwan (anak sulungnya - 10 thun) btanya kpd ibunya, "Mummy, I saw our neighbours were drinking beer and playing cards yesterday." Auntie mjawap,"Sweetheart... they're non-muslim. So, it's ok for them to do that. But we... we're muslim and we're not allowed to do so." Irwan mgangguk2 kepala tnda faham.

Bbrapa bulan kmudian, adek kpd uncle balik ke kpg dn myatakan hasratnya utk tinggal di kpg kerana tlah bcerai dgn suaminya. Ibu mertua auntie mberi kbenaran utk mereka mbeli rumah dn bpindah jika ingin bbuat demikian mmandangkan anak perempuan dan 3 org cucu sdah ada menemaninya di kpg. Uncle mbeli rumah di kawasan perumahan dan kebanyakan jiran mereka adlah org Melayu (Islam... of course!).

Pda suatu hari, Irwan btanya pda ibunya soalan yg hampir sama. "Mummy once said tht Muslims are not allowed to drink alcohol, right?" "Yeah... why?" kata auntie kehairanan. "Well... on our way back from surau last night, daddy and I saw Pakcik Amin dan his friends drank alcohol."

"Wowwww... how to explain this to a 12 year old boy?" bisik auntie smbil mcari2 jwpan yg sesuai.

Auntie bcerita pda Kirana dgn sedih,"Dulu auntie prnah bagi tau uncle yg budaya di kpgnya tdk sesuai utk mbesarkan anak2 kami. Skrang kami dh berada di kalangan org2 Islam.... tapi anak2 ttap tdedah kpd budaya yg tak sihat."

6 comments:

Fatt Chin Choy said...

yg kita tak blh kawal nak buat camana
so kawal ler yg blh dikawal

Kata said...

Hi,thanks again.Here Finland is good live,but not everybody.I think at not anything country.What everybody peoples heard lookking.Materials or wound heard speaces.

Here is summers warm and winters could and snow.Lakes is much.I love lakes.

I have a got friend here Finland,she was be muslim.But I dont know this moment,she is married men,this men country there belived islam.
Iam christian.

Nice to be you friend!
Iam intresting you and your country.
Tell me somethings.

Have a happy week!

edda(",) said...

soalan maut!!
but still kene xplain gak.. aiyaaakkk~

am-rie said...

betulah kirana..susah mok terangkan kat budak umur 12tahun camya bila situasi camya berlaku..tapi mok diterangkan juakla..
susah bilaislam hanya kat IC jak tapi hati jauh sekali menyimpang..harap2 org mcm ya dapat hidayah untuk berubah jaklah...

hans said...

haih
skrg dkt mana2 pun sama
cuma antara lebih dan kurang jer pengaruh tu

kirana said...

FattChinChoy,
Masalah nyer yg tak leh dikawal ni la yg akan mrosak yg kita cuba nk kawal!

Edda,
Betul tuh! Kita org dewasa ni kene kontrol skit perangai depan budak2 sbb kita la kene jadi role model wat diorang.

Amrie,
Tlalu rami urg kita dh tsesat jln camya. Maluuu...

Hans,
Betol... tapi kalo boleh bior la bukan org kita yg wat cam gitu...