Friday, October 2, 2009

SAY NO TO 'PEMBANTU RUMAH'












Mesti kah ada pembantu rumah? Utk tujuan ape? Memasak? Mencuci? Mengemas? Membersih? Atau menjaga anak?

Malas sangat kah kita sampaikan kita mesti ada pbantu rumah? Itu gunakan anak2 dan pasangan anda. Bantu-membantu utk mgurangkan beban dan kerja2 rumah. Lagi pon, org Indonesia kata rakyat Malaysia nih mmg pemalas. Tak malu ke anda semua!

Anak? Taska dan tadika kan banyak! Hantar je kat situ. Bagi anak2 yg dh besar, hantar ke pusat tusyen. Bagi pandai2 anak2 anda tuh. Bukan bagi kene bantai oleh pembantu rumah.

Daripada anda membayar gaji pembantu rumah sebanyak RM800.00 minimum sebulan, lagi baik duit tu utk hantar anak2 pegi belajar kemahiran2 yg patut. Lagi bfaedah!

Amacam??? What say you?

9 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

Setuju juga pendapat kamu tapi tu lah..

dorang amik pembantu bukan utk jaga anak2 tapi sebagai pembantu di rumah..
masak, basuh pakaian dan sebagainya...

ada baik, ada buruk..

*amik pembantu yang boleh mengajar anak..

Ivy Metaga said...

harus jadikan kerjaya pembantu rumah sbg kerjaya yg profesional kan, jadi teruja lah org tempatan semdiri ingin bekerja jadi pembantu rumah hehe...rm800 ya besar bah kan.., so sik payah ambik org indon keja, baru sidak tau yg kita sik lah terlalu memerlukan tenaga pekerja dari negara mereka..hehe

dotblogspotdotkom said...

kat rumah pakcik memang tak de maid... tapi mermaid seksi ada la... huhuhu..

so jangan ambik maid... tapi ambik le mermaid....

Kamsiah said...

salam..
saya masa dok bercinta,then masa bertunang lagi
dia dah cakap
"nak saya jaga sendiri anak2"
pas kawen..saya automatik jadi suri kat rumah
A-Z saya lakukan sendiri...
saya percaya pd keberkatan air tgn isteri/ibu...
utk kebahagiaan r/tangga...

ONE ZABA said...

tengok pada keperluan masing-masing la. tak semuanya buruk. dan tak semuanya berwajah buruk..ahakkk!!

YANG GAMBI said...

Salam, kadang-kadang pembantu rumah hanya bagi golongan keluarga yang mewah sahaja..... kalau kita renung kembali, walau pun suami isteri bekerja, apa salahnya bersama-sama menguruskan urusan rumah bersama-sama... untuk menjaga kebersihan rumah, memadai semimggu sekali bergotong royong bersama keluarga...

Mencuci pakaian, mesin basuh dah ada, masak nasi, periok elektrik ada, lauk kalau tak sempat beli yang dan siap.... bagi anak-anak yang dah besar, ajarlah mengendalikan rumah, ini tidak semua suruh pembantu rumah...

kawan setuju denga pandangan anda, no for pembantu rumah....

kirana said...

Pearls,
Pasangan suami isteri harus lebih mementingkan kepentingan anak2 dari diri sendiri. Kalau letih balik keje nak dijadikan alasan... mmg la susah. Smpai bila2 pn tak selesai masalah. Ape salahnya balik, terus masak nasi je. Lauk-pauk beli la 2 3 ringgit utk hari tu je. Same la jgak dgn belanja ada pbantu rumah, kan?

Ivy,
Setuju tu! Offer gaji minimum RM800.00. Mesti ada org tempatan nak. Kalau org tempatan senang skit kita nak bagi dia cuti hujung minggu ke, public holiday ke! Tak bimbang diorang nak lari ke ape!

dotblogspotdotkom,
Mermaid wat ape? Menyemak jer... buat boley wat keje ape pon!

Kamsiah,
Bagus la camtu. Surirumah pon boley cari rezeki tambahan kalo bijak. Sekarang nih mcm2 jenis bisnes yg boley wat dari rumah je.

OneZaba,
Mmg masing2 ada keperluan tapi tak semestinya guna sumber tenaga org asing. Bahaya lebih byk dari kebaikan.

YangGambi,
Kawe setuju sgt2. Idup YangGambi. Salam 1 Malaysia.

zedmagel said...

Saya menyokong Kirana 200%
Macam orang kita dah tak boleh buat kerja tu. Demand tinggi pulak. Jika saya mungkin saya akan berkerja untuk dua buah rumah sehari.

Larat ke? He he..

Raja Radiah said...

salam kirana..betul betul betul..apa perlu ada maid kalau menyusahkan kita? bak kata kirana tu dari perabih bayar RM 800.00..bek kita guna untuk anak2 kita...

keje umah kita buah lerr sendiri..bukan susah pun...