Thursday, March 12, 2009

OTAK KU TAK CUKUP HANGEN

Dah bbrapa hari ni Kirana rasa semcm je. Bila pegang pen je, nak start menulis...terus ternguap2. Bukak laptop nak wat keje, pun ternguap2...ngantok. Baca buku...lagi dasaaattt! Mukasurat yg dibaca kejap ade, kejap takde. Bkn buku tu yg hilang page, tapi Kirana yg hilang 'pemandangan' akbt mata tertutup mengantok. Tension jgak mcm ni, kan! Semua keje tak mjadi. So...Kirana pun pegi la ke klinik.

"Sakit ape?" tnya doktor smbil mata nye terkebil2 memandang wajah Kirana.

"Issshhh...ade ke dia tanya aku sakit ape? Aku doktor ke dia doktor? bisik hati kecil Kirana.

"Eerrrr...camni doktor. Saya ni mudah sgt mgantok. Asyik ternguap2 je smpai bagai nak jem dh rahang nih!" kata Kirana dgn nada yg lemah.

Doktor
tu tsenyum semcm je.. "Doktor ni perli aku ke ape?" soal Kirana yg konpius.

"Tido malam ok tak?" tnya dktor lagi.

"OK, ape! Letak je kepala kt bantal trus on. Bukak2 je mata hari dh siang." kata Kirana lagi.

"Tido pukul brape?" kata dktor smbil menulis2 ntah ape2 yg ditulisnya.

"Errr...tak tentu dktor. Tapi di antara pkul 10 - 12 m
alam," kata Kirana lagi dan lagi.

"Exercise ade?" tanya dktor smbil masih tunduk menulis.

"Errr...eheheheh..exercise jari selalu la, bila post entri byk2 kat blog. Tapi part kaki, badan dan tangan ni...kureng skit." jwp Kirana selamba.

"Umo cik brape?" tnya dktor tu lagi selamba.

"Issshhh...main tnye2 umo lak. Nape? Ko bekenan kat aku ke? Ni ba
b sensitip ni tau!" bentak hati Kirana.

"Eeerrr.
..umo saya ..tttuuuuuuutttt tahun," dgn nada yg halus smbil menjeling kiri dan kanan. Rahsia le kata kan!

"Aaaaaa....umo mcm cik ni mesti slalu exercise tau. Mcm ni lah, cik cuba amal kan snaman pernafasan. Baik utk cik. Aaaa...mcm nih!"

Doktor tu pun wat le lawak2 bodo nyer mendemokan senaman pernafasan kt Kirana. Yg Kirana lak pong bodo smcm jadi penonton si doktor tu.

"Aaaa...camni lah. Senang je. Wat selama 20 minit satu sesi. Setiap hari wat 3 sesi...pagi, petang dan malam. Cik ni sebenor nya ade masalah kurang oksigen dlm otak." kata dktor yg dari tadi Kirana dh meragui kepakarannya.

"Haahhhh...ko ni dktor ke pengkritik. Nak jadi pengkritik pi masuk Akademi Fantasia tuh! Memandai je kata otak aku tak cukup hangen. Kepala
hotak hang!" bentak Kirana yg sensitip dan ckp tak puas ati dgn komen2 nyer.


“Camne leh jadi camtu doktor?” tnya Kirana dgn serius.


“Yg pertamanya, mgkin cara cik bernafas tak betul.” jawap doktor dgn bangga krna dpt mgkritik Kirana lagi.


“Ehh…tak penah lak aku rasa aku bernafas tak betul.” bisik Kirana lagi.


“Bernafas ni ade cara nyer. Bila bernafas tu tarik nafas pelan2 dan dalam2. Hembus habis2. Mcm yg saya tunjuk tadi tu! Kalo ade masalah ape2, cik dtg je lagi. Anyway, saya bagi cik vitamin D utk kecergasan. OK!” kata doktor dgn berpuas hati sbb dh berjaya merawat pesakitnya yg hamper mental disebb kan komen2 nyer yg panas.


“Kalo ade ape2??? Ade…memang ade. Ko yg tak bernafas aku buatkan nanti!” bentak kati Kirana yg cukup panas.


“Tu je ke doctor?” tnya Kirana dgn nada yg sinis.


“Aaa…aaa…tu je. Tima kasih!” jwp doctor dgn senyuman yg dh tak menawan lagi.


“Baik aku gi jumpa nenek aku je mintak nasihat,” bantah hati Kirana dari tadi.


Bila Kirana keluar dari bilik tu, Kirana menoleh. Si doktor tu tersengih2 je kat Kirana. Nyampah!!!!


Yg kat ni gambar Kirana sedang menunggu nama dipanggil masuk...tapi sebenornya nak tunjuk kan kasut yg Kirana baru beli minggu lepas.



18 comments:

su said...

salam kenal ;)

saiko_gur7 said...

wakakaka..ade lesen ke xdoktor tuh..ekekeke..
lesen motor je kot..

Shifu67 said...

kamek tumpang sudah masuk.... hehehe

emmm... menurut tilikan kamek... penyakit awak ni.... pasal awak tido sorang2 je kot.... kui...kui...

kalau nak exercise kena ada instruktur... kamek pun bolehh... ok... tarikk nafasss..... hembussss... masa hembus tu.... tajamkan sikit mulut tu... fuhhh... fuhhh... haaa... cam ni.... ikut... ikutt.... fuhhhh.... fuhhhh

Yunus Badawi said...

Kirana - salam kenal.
Shifu tu kawan kamek. Kitak sik bo dengar nya empun kelakar. Nya bulak ajak.

Shifu - nah ambik ko. Faham tak apa aku tulis. Bab2 cakap Sarawak ni aku terer tau. Tak percaya tanya Kirana - betul tak apa aku tulis tu?

Mak Su said...

kirana, terima kasih sudi folo 'ceritakosong'.

tapi saya rasa ler, mmg betul kata doktor tu, sbb saya pun gitu, asik ngantuk jer walaupun tido cukup.

senaman plaks jaghang2.

huhuhu

emazens said...

hehehe.. sanggup kali jak pg klinik segal ngantok.. kmk tok pun slu ngantok. mok juak lah polah senaman... hahaha.

regards
WORKING MOM

arsaili said...

salam...aihh nembiak swak juak ka....sdr yunus pun pandei kelakar swak..shifu kelakar swak sik cukup lesen ahahaha...baruk mek tauk!

Shifu67 said...

alohhh laaa... YB dah potong jalan la pulakkk.... kawe baru nak start manje2.... hehehe

irbika said...

ooo... baru tahu kerap mengantuk rupanya cara pernafasan tak betul... ingatkan pemakanan puncanya!
hehehe, doc tu mesti peminat AF tu... tak pun OIM!


p/s : cantik kasut tu tapi cantik lagi baju tu... sweet jer bunga pink tanah putih!

SRISUFI said...

Kirana,

dah jadi model kasut rupanya ktk eh. Bagus2. Faham kmk perasaan org ngantuk, mesti plus ngan boring tahap melampau oh.


hehehe

fezaL Mohd said...

hahaha doc tuh minat ko tuh
sebb tuh

tnyer macam2 haha ;)

kirana said...

Hai, su.

Saiko...mujur kt msia takde dktor sandaran. Guru sandaran tu ade la..

Shifu...exercise u tue bagi kirana semput nafas je. Tak leh smbuh camni.

Yunus n arsaili...bagi chance la shifu nok coba kelaka bhsa swak. Ney tauk nya nok mlawat ke swak klak2. sik tekapak2 gilaknya.

Maksu n emazens...coba la exercise pnafasan tu. Check more information kat internet. Msti ade punye.

Irbika...kinek tok mcm2 jak punca pnyakit. Sampei kita sik tauk kita sakit mun sik rajin mlawat klinik.

Salam..srisufi n fezal. Doktor tu tak betul rasa2 nyer. Ntah camner leh jadi doktor. Exam meniru gaknya.

Harimau-Malaya said...

salam..
lawa yer kasut..hehe..mn beli tu?

http://www.buaya-merah.blogspot.com/

kirana said...

Ehhh...ko ke tu buaya! Bila ko tukor jadi harimau lak. Ni mesti waris jari hantu nih, leh tukor2.

Harimau-Malaya said...

haha...buaya n harimau kan satu geng..haha..

http://www.buaya-merah.blogspot.com/

kirana said...

Dasat sesungguh la encik harimau @ buaya nih. Menyamar2 pulak..

piNky LuCiA said...

ikut laa nasihat doc.. hehehe..

kirana said...

Salam pinky lucia,

Thanks for visiting blog kirana. Mmg tgah mcuba senaman pernafasan tu. Semuga ada efek la... harap2.