Saturday, March 28, 2009

TOLONG AKAK, DEK......

Kak Sal... pernah belajar satu kolej dgn Kirana hampir 10 thun yg lalu. Namun baru semalam Kirana btemu semula dgn nya slpas mbawa haluan hidup masing2. Byk kisah diungkai dan byk jga rhsia terurai. Kirana menitiskan airmata yg tak mmpu dibndung smsa mdengar kisah hdup Kak Sal.

Berkhwin dan mpunyai 3 org chyamata berumur 8 thun, 6 thun dan 6 bulan. Suami nya seorang pgawai rndah di sbuah jbtan krjaan. Manakala Kak Sal pula sorang guru sklah rndah. Smnjak sethun yg lpas suaminya berada dlm perhatian majikan dan jbtannya krana mpunyai mslah bkaitan dgn gaji. Gaji suaminya kini tinggal RM0.00.

Bgaimana ini bleh tjadi??? Ini kisahnya....

Hmpir 2 thun yg lepas, suami nya mjalinkan hbungan sulit dgn sorang wanita di pjbat yg sama. Suami nya hanyut dan mabuk cinta shingga snggup mghabis semua masa dan wang ringgitnya pda wanita itu. Selain drpa mghabis gajinya utk wanita itu, suaminya jga mgeluarkan setiap sen yg ada dlm simpanan utk ditabur pda wanita itu. Sehinggalah ke tahap mmnjam wang pada bank dan jga 'along'. Dia ckup bijaksana dlm mnipu bkaitan dokumen2 smsa mbuat pmnjam dari 2 buah bank. Ahkirnya tjebak jga dgn 'along'.

Kerana bmbang akan kslamatan diri dan anak2, Kak Sal sdaya upaya mbantu suaminya mlangsaikan hutang2 pda 'along'. Kereta Toyota Innova kbanggaannya tlah digadai tmasuknya brg2 kemas yg dibeli hasil dri titik peluhnya sndiri. Wang simpanannya dan anak2 tlah dikikis hbis utk mlunaskan semua hutang2 suaminya. Skrang Kak Sal hnya ada sbuah motosikal yg dipjamkan oleh abgnya utk pergi berulang-alik kerja. Nasib Kak Sal masih ada sorang ibu yg snggup mbantu mjaga anak2 nya yg sbelum ini dhntar ke nursery, namun tiada kmampuan utk semua itu lagi.

Suaminya hnya umpama 'bangkai bernyawa' yg makan minum nya ditanggung oleh isteri. Keperluan harian dan minyak motosikal jga ditanggung oleh Kak Sal. Namun semua itu tidak mberi kesedaran pda dirinya. Rupa2 nya dia masih lagi mnyambung hbungan dgn wanita itu. Bayangkan...dia mbelanjakan wanita itu mggunakan wang isterinya.

Paling pedih hati Kak Sal bila minggu lepas, katanya, suaminya myatakan hasratnya utk mgahwini wanita itu. Kak Sal pitam dan sakit selama bberapa hari. Ibunya lah yg mguruskan anak2nya. Manakala suaminya pula berada di rumah sewa wanita itu...hanyut dlm zina. Bila Kirana tnya mgapa tidak minta diceraikan saja (mmg kejam soalan Kirana tpi Kirana tdk dpt mnahan sakit hati Kirana di atas prbuatan suaminya), Kak Sal hnya bdiam diri shja.

"Kirana....tolong akak, dek. Akak dh tak tau nak buat ape lgi. Akak kesian tengok anak2 akak. Mreka masih kecil lagi. Kalau kami bercerai mereka akan mbesar tnpa sorang ayah," itu saja yg mampu keluar dari mulut Kak Sal.

"Apa yg Kirana bleh tolong??? Hnya Kak Sal saja yg boleh menamatkan kisah sedih hidupnya ini....," bisik hati Kirana.

15 comments:

MAMI_FARIS..... said...

sakit ati kmk bila ada rompuan bodo mcm kak sal ya.. sori wordz ya agak kasar... sik guna kita nyimpan biawak hidup yg nyusah anak bini.. apa d tunggu nya agik ngan org laki kedak ya? bukan nya home-maker yg ngarap duit laki tp nya pun bkerja. d 1st thing suruh kak sal sujud n berdoa mtk petunjuk dr-Nya.. nang benar kesian nangga anak2 yg mbesar sekda bapak tp kmk lebih kesian lagik mun anak2 idup susah kedak ya. wkt tok pun cdaknya mcm dh sik ber-bapak.. kesian bah nembiak bila nangga org tua ada problem kedak ya. takut ya ngaco emosi cdak bah.. nang senang kmk nulis nyuruh divorce tp nya pun boleh pike juak bah.. suruh nya ke jais juak jumpa kounselor how to solve d problem.. dgr pendapat sidak yg lebih arif agik.. mun idup ngan org kedak hanya nyakit badan n ati sik guna.. bagi kmk divorce is d best thing mun ada problem kedak tok. ( sori kmk komen panjang lebar )

= NAMA MEK NADIA = said...

mena kata ktk mami faris

saiko gur7 said...

ni pendapat aku...pada aku..nape masih nak numpang kasih ngn laki cmtu..klo aku ditempatnye..memang aku dah tinggalkan laki tuh..biar anak besar tanpa ayah..dari anak membesar n ade lak ayah yg mcm tuh..buat malu je diorang skolah nnt...n bkn nye ayah tu pon pk psl anak2 pon..so..xbtul?..
sbb sbnr org pompuan xtinggalkan laki dia..sebenarnye bukan 100% sbb anak..tu sekadar nak tutup sbb sbnr je..sbb sbnr ialah..si pompuan xbrani hadapi kenyataan..diri akan mnjd janda..dan ilang tempat yg di rasa kan satu masa dulu adalah tempat yg selamat..tempat bergantung...tapi jika di pk kan bek2..ape ruginye meninggalkan orang mcm nih..dan ape baik nye pulak klo trus bersama? klo dia trus bersama dgn laki ni n laki ni plak ngn pompuan sorang lagi..agak2nye..dapat ke laki ni beri nafkah pada 2keluarga?? sedangkan skrg pon..idup dgn duit isteri...kang klo dah kawen..xpasal2 kak sal lak yg dok sara 2 kluarga?? bgs lagi dia idup dgn pompuan yg sorang lagi..n ape2 prob biar diorang ni settle kan sndr..n kak sal ni plak fokus tuk bsrkan anak2 dia tnp gangguan2 len..pk kanlah btul2..idup terpisah laki bini..xbermaksud hub anak n mak ayah kandung dia akan terputus..xde dlm lunas islam kate begitu pon..yg jadikan begitu is kite sndr..yg pasti..klo jodoh kuat..suatu hari akan tuhan tunjuk..klo x..kite kene trima hakikat wlu susah cmne pon..wlu bgmnpon..laki cmni bnyk tipu muslihat dia..kak sal kene hati2..takut klo kak sal nih bpisah ngan laki dia..tapi hutang2 msh ditanggung kak sal..tu silap org pompuan..kak sal amik tindakkan folo jais mcm komen mami_faris..tapi @ the same time..bnyk persatuan2 yg bantu wanita cmni..persatuan ibu tunggal contohnye..dapatkan khidmat diorang..
jgn pk..bile dah bepisah dgn laki..xde sape lagi sayang..xde sape lagi pedulik..tu slh tu..idup biar bejuang abis2..bkn mengalah dgn keadaan..pape pon gd luck tuk kak sal..buat biar sesuatu yg di pk kan terbaik tuk semua..bukan sebelah pihak k..saya pompuan..saya ade anak jugak..tapi klo saya di tempat kak sal..itulah yg akan saya lakukan..tapi kak sal..ini hanya pendapat saya..sumenye ditgn akak..all the best to u..Allah Maha Adil..

zino said...

ada lagi kes macam ni ya... sungguh tak patut..

erolnukman said...

sigek gik kes yg memalukan kaum...

Water Lily said...

Rasa sedih bila membaca entri ini. Saya kira,kak Sal ni terpelajar,tapi kenapalah lembut sangat hatinya sampai nak menanggung biawak hidup.

Ish!geram betul,kalau laki jenis ni. Dan pompuan tu pun sama. Kejam terhadap kaum sendiri.

Betul kata Kirana,hanya kak Sal sahaja yang mampu menamatkan kisah dukanya.

kirana said...

Cinta Kak Sal msih utuh thdap suaminya. Kak Sal mgharapkan agar suaminya berubah tapi...tu lah jadinya.

Yg Kirana kenal sgt ngan Kak Sal ni, dia mmg sorang wanita yg lembut dan ckup pyayang. Zaman bersama2nya dulu, dia umpama kakak bagi Kirana n the geng. Perwatakannya lembut dan pertuturan pun lembut.

Kirana rasa org mcm Kak Sal ni tak susah nak cari pengganti, kan Erol? Ramai lagi isteri2 di luar tu yg tak hormat laki apatah lagi nak melayan suami sebaik Kak Sal.

Kirana pn berharap agar ALLAH lindungi Kak Sal. Kirana n Kak Nita (sama satu sklah jgak ngan Kak Sal) mmg penah nekad nak 'hasut' Kak Sal bercerai dgn suaminya tpi takut Kak Sal tak berkenan plak dgn idea jahat kami berdua.

Kak Nita citer yg Kak Sal ada dtg rumah dia bawak anaknya yg kedua tu bermotosikal pda hari hari raya kedua thun lepas. Dah la wktu tu hujan rintis. Kak Nita ckup sebak dan lari ke dapur rumah smbil menangis sepuas2nya mlihat keadaan Kak Sal. Nasib baik Kirana dtg rumah Kak Nita pda hari raya pertama. Kalo Kirana ada pda masa yg sma jgak, tak tau la Kirana ksdihan yg bakal Kirana sksikan.

Ya ALLAH Ya Tuhanku... Berilah Kak Sal peluang utk menikmati hidup spti org lain. Org spertinya ckup layak utk hdup bahagia... AMIN!!!

dcrysz said...

Sungguh zalim jantan tu....
Manusia yang x tau nak kenang budi....
Nilaa jantan yg mmg patut direjam batu
Menyusahkan hidup anak dan bini...
Ya Allah kau bantu hamba mu ini yang dizalimi....

kakyong said...

salam kirana..

hmm, susah jer kalo kita pepuan ni terlalu lembut hati.. dlm keadaan ni, kena bantu ksal supaya dia bertenang.. bila hati & jiwa dah tenang, baru la dia akan nampak jalan & boleh berfikir dgn waras & rasional.. dia kena juga g pej agama, kurang2 ikut le prosedur nyer.., kaunseling dulu ker.. @[un minta nafkah zahir... apa lah erti hidup berumahtangga kalo rasa bahagia sudah takde.. sian anak2.. nanti dpt teladan yg tdk baik.. lebih baik la takde ayah, bior le jauh drp ayah yg mcm ni...

emazens @ working momma said...

saya sokong semua komen

irbika said...

kekadang kita yang melihat mampu membidas mampu bertindak waras tapi bila terkena batang hidung sendiri... (sendiri mau ingat la!!) mungkin kak sal lebih mengerti kenapa tindakan itu yang menjadi pilihannya, sebagai sesama insan, kita doakan jer kebahagian untuk kak sal!

izman said...

walaupun aku lelaki, aku tumpang sedih dgn adanya lelaki buta hati mcm tu.

kirana said...

Kita semua tmpang sedih dan paling myedihkan bila kita tidak mampu nak tolong. Mmg betul...mgkin Kak Sal ada sbb utk memilih tndakan sedemikian.

Cikgu Adham said...

slm.. erm mmg tak patut perkara ini berlaku.. seorang ibu sepatutnya dia dilindung, dijaga dibawah tanggung jawab suami.. tetapi sesuatu yang terbalik berlaku.

Sahabat saya yang bekerja di Pejabat Qadi banyak menceritakan masalah sebegini kepada saya semasa saya di Kelantan.. Biasanya pasangan sebegini tidak mahu berjumpa atau merujuk kepada Qadi atau mana2 pegawai agama di Pejabat Agama disebabkan malu dan sebagainnya...

Mungkin penyelesaiannya boleh dilakukan melalui orang tengah yang sememangnya sangat dipercayai seperti Imam, Qadi dan Ulama' Muktabar

adik said...

Nak buat apa tunggu lagi kat suami macam tuu????????????