Monday, March 16, 2009

SINDROM PENAT KRONIK (SPK)

Kali ni cakap ttg kesihatan sikit. Mklum lh, Kirana tak sihat semenjak dua menjak ni! Mana tau korang pun ade jgak sakit2 mcm Kirana. Kita share2 le idea skit. Artikel nih Kirana dpt dari website ttg kesihatan. Dh lupe dh nama website tu. Anyway..mntak izin tuan pnye artikel yee..bkan nak ciplak tpi nak bantu mnyohorkan mklumat. Kirana pnah kene sakit ni!!!

SPK adalah merupakan satu keadaan dimana seseorang itu akan berasa letih tanpa sebab atau sentiasa berasa letih. Keletihan melampau ini akan mengganggu pembelajaran atau kerja serta tidak boleh diatasi dengan berehat. Patut ler bila letih, Kirana bawak2 tido pun masih takde efek!

SPK kebiasaannya menyerang mereka yang telah lanjut usia (yg ni Kirana blom sampai ke level yg disebutkan) dan golongan perempuan berbanding lelaki.

20 gejala SPK:
1. Kegemukan atau berat badan berlebihan
2. Tekanan darah tinggi
3. Kandungan lemak tinggi
4. Hati berminyak
5. Tekanan fungsi seks
6. Kesukaran untuk konsentrasi atau kurang memori - simptom Kirana
7. Tekanan - ni 1 lagi simptom
8. Hilang selera makan - ni takde dlm senarai simptom Kirana
9. Insomnia - yg ni ade!
10. Mudah pening/Tinnitus (telinga berdering)
11. Pening kepala - ni slalu sgt2
12. Gemar menghisap rokok, minum arak dan makan makanan pedas
13. Sembelit
14. Cirit-birit
15. Pigmentasi muka
16. Perut rasa kembung
17. Rasa penat dan lesu yang keterlaluan - ni pun ader!!
18. Rasa bosan dan letih - ni lagi le ader!!
19. Sakit dan lesu seluruh badan - pun ader!!
20. Keguguran rambut - isshhh...ader jgak!

Anda tidak dibenarkan mengambil makanan berikut:
1. Sebarang minuman beralkohol
2. Susu, coklat, keju dan lain-lain produk tenusu
3. Gula pasir
4. Makanan berminyak

Korang check2 le diri korang tu! Ada ke simptom2 di atas. Kalo ade kene hati2 skit. Mntak nasihat doktor...tapi bukan doktor yg mcm Kirana pegi tempoh hari. Dktor tu dah buat Kirana jadi lebih kronik lagi. Sehari dua ni Kirana bkan takat tak sihat je...tapi rasa mcm tak betul!!!!

13 comments:

Mawar Kenyalang said...

ada juak...mun mdh ngan huby nya nganok mek kurang exercise..

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari singamaraja

Shifu67 said...

dari 20 tu yg 17 - 20 je aderr... kiranya tak kronik le tuu... sapu minyak panas dah ok la kot...

kirana said...

Salam...pakkaramu. Welcome to my blog. We share ideas n opinions.

MK, nang mudah urang sik cayak mun kita mdah hal sakit kita. Dah daknya pun kenak baruk daknya tauk.

Shifu, belom kronik le tu. Tapi kene jaga2 jgak. Jgn makan/minum yg dilarang kat bwh tu. Prevention is better than cure.

k e r a n j a i m a n o k said...

arghhhh.... 90% ada gejala SPK (kecuali berat badan berlebihan, sembelit, cirit birit dan tekanan fungsi seks : tak nak ngaku ler tu) dahlah makan minum semua yang tak boleh tu... huahuahua. tragis...

kirana said...

Hati2 dan sayang nyawa sikit geng. Bukan susah nak susah, bukan senang nak senang. Pandei2 la jaga kurang2 kan apa yg patut.

kakyong said...

salam..

semasa usia muda ni kena dah mula jaga pemakanan.. yang penting kena makan seimbang.. banyakkan sayur (rebus2 jer..) & juga byk kan makan buah2an.. & minum air masak byk2.. kurangkan air yg manis2..

& biasakan makan makanan dari rumah (bukan mee segera.. heheh).. elak makan di luar @pun fastfood..

Cikgu Adham said...

sungguh menarik hehehhe.. tp mcmmn ya nk mencegahnya heh heh

kirana said...

Ye la kakyong, prevention is better than cure. Lagi elok kalo makan2 kat rumah orang...wkakaka..makan free.

Cara mcegahnya makanan/minuman no 1 - 4 tu kene elakkan, cikgu. Selamat bcuti cikgu.... Jgn lupa keje2 sekolah yer...and PTK jgak.

Shitsurei shimashita said...

salam kirana,
apa kabar? mcm tau2 ja saya kedapatan dgn keletihan dan penat. mgkn faktor cuaca tak menentu..I hate aircond yg melampau sejuknya..
ngeri gak dgn s & s SPK ni, semoga kita ceria dan sihat slalu.

kirana said...

Hari dah sejuk..jgn le guna aircond. Muga shimashita sihat2 selalu....

Say 'yes' to healthy life.

GregChai said...

Semoga Kirana sihat, ada kala saya juga bimbang bila jumpa doktor, terutama doktor muda.

apa pun post kali ni menarik sekurang-kurangnya saya dapat sedikit tips kesihatan, terima kasih kerana sudi kongsi

kirana said...

Thanks atas pujian mr greg. Kembang kempis dah idung kirana tok. Wakakaka....